Najaarsstudiedag 2019: 'Klassieke kinderboeken'

De najaarsstudiedag werd gehouden op vrijdag 1 november 2019 op de Hogeschool Windesheim in Zwolle. Het thema was ‘Klassieke kinderboeken’. De sprekers gingen in op vragen als: wat maakt een jeugdboek klassiek, wat zijn klassieke historische verhalen en welke plaatjes zou je klassiek kunnen noemen? Daarnaast werd aandacht besteed aan beslissende boeken in de protestantse leescultuur en de internationale klassiekers die Karl May heeft geschreven. Tussen de lezingen door gaven enkele Vrienden een korte presentatie over hun favoriete klassieke jeugdboek.

Programma
10.30 11.00 Ontvangst met koffie/thee
11.00 – 11.10 Opening
11.10 – 11.40 Helma van Lierop: 'Wat maakt een jeugdboek klassiek? Klassiekers uit de Nederlandse jeugdliteratuur na 1945'
11.40 – 11.45 Frits Booy: Stoute kinderen voor zoete kinderen van J. Norweb
11.45 – 11.50 Nelly Witte: De wondere avonturen van Arretje Nof van Fabricius

11.50 – 12.20 Erna van Koeven: 'Protestantse leescultuur. Vier generaties vrouwen en hun beslissende boeken'

12.30 – 13.30 Lunch

13.30 – 13.50 Sanne Parlevliet: 'Fulco’s kroost. Of, Wat heten klassieke historische kinderboeken?'
13.50 – 13.55 Marit van der Veer: Matilda van Roald Dahl
13.55 – 14.00 Karin Vingerhoets: Het oneindige verhaal van Michael Ende (zie blog)

14.00 – 14.20 Ger Tielen: 'Karl May - Schepper van Winnetou en Old Shatterhand - nog lang niet vergeten!'
14.20 – 14.25 Dirk Tang: De Aeroplaan van M’nheer Vliegenthert van Kees Valkenstein
14.25 – 14.30 Christine Talsma: Afke’s tiental van Nynke van Hichtum

14.30 – 14.50 Margreet van Wijk: 'Klassieke plaatjes in Nederlandse kinderboeken?'
14.50 – 15.15 Afscheid van Aernout Borms als penningmeester van de SGKJ
15.15 – 16.00 Afsluiting + drankje

Kosten
Deelname aan de studiedag kostte € 12,50 en voor niet-SGKJ-ers en introducés € 15,00. Voor studenten en medewerkers van Hogeschool Windesheim was de toegang gratis.

Meer weten?
In het volgende nummer van SGKJ-Berichten worden een verslag van de studiedag en samenvattingen van de lezingen opgenomen.