Najaarsexcursie 2018: Quentin Blake

De vrienden van de SGKJ hebben op 23 november een bezoek gebracht aan Museum Meermanno in Den Haag voor de tentoonstelling ‘De vrienden van Quentin Blake: Matilda, Mr Stink en de Minpins’. Op deze tentoonstelling zijn voor het eerst in Nederland originele tekeningen te zien van Quentin Blake, de illustrator van o.a. de bekende Roald Dahl-boeken. Aan de hand van meer dan 150 originele tekeningen en foto’s legt Quentin Blake stap voor stap uit hoe hij op basis van een tekst de illustraties maakt. Na de ontvangst met koffie en thee in het souterrain van het museum ging de groep naar het Koetshuis voor twee boeiende inleidingen op de tentoonstelling.

Karin Vingerhoets, collectiespecialist kinderboeken van de KB, vertelde over het leven en het werk van Quentin Blake, die zijn eerste tekeningen op zestienjarige leeftijd publiceerde in het bekende humoristische tijdschrift Punch. Zijn carrière als kinderboekenillustrator begon tien jaar later met A drink of water, geschreven door zijn vriend John Yeoman, in 1960. Quentin Blake is in Nederland vooral bekend van zijn samenwerking met Roald Dahl, o.a. aan Matilda, De Griezels, Heksen en De GVR (Grote Vriendelijke Reus). Na Dahls dood heeft Blake alsnog illustraties gemaakt voor boeken die eerder door andere illustratoren van tekeningen waren voorzien, waaronder Heintje en de Minpins en Sjakie en de chocoladefabriek. Minder bekend is dat Quentin Blake ook zelf veel kinderboeken heeft geschreven én dat hij heel actief is in allerlei liefdadigheidswerk. In Nederland lijkt Blake's werk wat ondergewaardeerd, maar internationaal heeft hij vele prijzen gewonnen, waaronder de prestigieuze Hans Christian Andersen Award.

Projectleider Andrea Langendoen gaf een kijkje achter de schermen van de tentoonstelling. Het plan ontstond bij een bezoek aan de tentoonstelling in het ‘House of Illustration' in London, dat zich helemaal richt op grafische kunst en dat bovendien het archief van Quentin Blake beheert. Daarna kwamen de praktische en organisatorische vragen aan de orde: Hoe maak je uit de vele tekeningen een keuze, die aansluit bij de belangstelling van het Nederlandse publiek? Hoe organiseer je veilig vervoer van het kwetsbare werk? Zijn de elementen van de inrichting in London ook te plaatsen in de zalen van museum Meermanno? Kunnen we bestaande vitrines van Meermanno, die vooral geschikt zijn voor het tonen van boeken, aangepast worden voor het tonen van tekeningen?

Hoe leuk het werk van Quentin Blake is, en hoe de samenstellers van de tentoonstelling creatieve oplossingen hebben gevonden voor praktische vaagstukken, konden de bezoekers daarna zelf gaan bekijken. De panelen en ingelijste tekeningen van de tentoonstelling in Londen pasten wonderwel in de klassieke zalen van het museum, ingericht met leeshoekjes en plekken om zelf te tekenen. Karin en Andrea liepen rond in de zalen van de tentoonstelling en hadden het druk met alle vragen van de geïnteresseerde SGKJ-vrienden. Lopend tussen de panelen met figuren van Blake genoten de bezoekers van de schetsen en originele tekeningen van  de Heintje en de Minpins, Mathilda, De Griezels en De Grote Vriendelijke Reus, die wel iets heeft van de Roald Dahl zelf. Dat Blake ook boeken voor volwassenen heeft geïllustreerd, zoals A Christmas Carol van Dickens en de Fabels van Lafontaine, wisten veel mensen nog niet. Sommige bezoekers moesten wel even wennen aan de nieuwe tekeningen bij de verhalen van Beatrix Potter. Voor de deelnemers aan de excursie was het fascinerend om te zien, hoe Blake te werk gaat en hoe veelzijdig zijn werk eigenlijk is. Het leverde een boeiende en verrassende excursie op!