De Titanic en Pukkie Planta

Een vreemde combinatie, maar toch hebben die twee iets met elkaar gemeen: het 3D-effect! Honderd jaar geleden verging het passagiersschip Titanic na een aanvaring met een ijsberg. Dat was aanleiding om de film uit 1997 over deze ramp opnieuw in een 3D versie uit te brengen. Volgens de Volkskrant moet deze film– met of zonder 3d bril – op een groot scherm worden beleefd, en zeker niet op televisie.

In de jaren vijftig kon men ook al een 3D ervaring meemaken, en dat was toen beslist een sensatie. Het gebeurde op een ietwat andere manier, maar uitgaand van hetzelfde principe. Het is een nu bijna vergeten fenomeen, maar in de collectie van de Koninklijke Bibliotheek bevinden zich een aantal boeken die we aanduiden met de term ‘anaglyfen’. Deze boeken bevatten een 3D-bril, met rood en groen (of blauw) glas, om kleurverschillen in de afbeeldingen te zien waardoor diepte wordt gesuggereerd.

Een van die anaglyfen betreft de 8-delige serie over Pukkie Planta uit 1953. Het was een zeer populaire reclame-uitgave met plakplaatjes, die gespaard konden worden bij de Plantamargarine. Het verhaal was van Johan Veeninga en de wonderplaatjes werden gemaakt door Joop Geesink's Filmstudio "Dollywood".

Terzijde: met de Plantamargarine was meer aan de hand: in de jaren vijftig was het een bekend merk, maar toen het product in de jaren zestig werd “verbeterd”, gebeurde er iets dat niet gepland was: de consumenten kregen rode pukkeltjes. Het was een echte epidemie, waar 100.000 mensen last van hadden en waarbij zelfs enkele doden te betreuren waren. Unilever moest schadevergoeding betalen en het merk Planta werd uit de handel genomen. Maar aan dat alles had Pukkie Planta part noch deel, al zou je in zijn voornaam een vooruitwijzing kunnen zien.

In Delpher is de lancering van de reeks 'Pukkie Planta' te vinden in Het vrije volk van 15-04-1953. Het vroegste bericht over de Planta pukkelziekte vind je in Het vrije Volk van 23-08-1960.

Dit blog is eerder gepubliceerd op de KB-website.

Jeannette Kok